
Kako se igra Jamb?

Jamb je jednostavna, dinamična i zanimljiva igra s kockama. Jamb nije igra na sreću, jer će rezultat, barem dugoročno, puno više ovisiti o strategiji i kombinatorici nego o sreći. Jamb mogu igrati i djeca pri čemu će najmlađi imati priliku uvježbati brojanje i osnovne matematičke operacije, a onima malo starijima poslužit će kao praktični primjer izračuna vjerojatnosti i procjene rizika.
Ipak, Jamb je prije svega razonoda, idealan za lijene dane na plaži i druženja s prijateljima. Igra nije zahtjevna, pa je često praćena neobaveznim čavrljanjem i zafrkavanjem. Jedna partija traje oko pola sata, a obično se igra u dvoje ili u troje.
Postoji više inačica igre, a ovdje ćemo opisati najjednostavniju. Nakon što je svladaš, ostale varijante usvoje se vrlo brzo.
Što nam treba za igrati Jamb?
Treba nam pet kockica, te po list papira i olovka za svakog igrača.
Prije početka igre svaki igrač nacrta tablicu koja se sastoji od pet stupaca i 17 redova. Zeleno su označena polja s opisima, crveno ona u kojima ćemo nakon odigrane partije izračunati ukupni rezultat, a u bijela polja upisujemo rezultate tijekom igre.

Bijela polja u tablici možemo promatrati kao specifične zadatke koje igrač treba izvršiti. Na primjer, u prvom redu su „jedinice“, a zadatak je, u sva četiri polja u prvom redu skupiti što više jedinica (baciti što više kocaka na kojima su jedinice).
Tijek igre
Igrači odluče tko će bacati prvi. To mogu učiniti dogovorom ili bacanjem kocke.
Nakon toga igrači naizmjenično igraju kako bi ispunili bijela polja u svojoj tablici. Tijekom igre, igrač planira redoslijed kojim će ispunjavati tablicu pri čemu mora poštivati neka unaprijed zadana pravila (što ćemo detaljnije objasniti malo kasnije u poglavlju „Kolone“).
Svaki igrač, u svakom potezu ima pravo na tri uzastopna bacanja kockica. U prvom bacanju, baca svih pet kockica. Nakon tog prvog bacanja, prije nego što upiše rezultat ima pravo (ne i obavezu) na još dva bacanja, pri čemu može ponovo bacati sve ili dio kocaka.
Primjer: Igrač je u prvom bacanju dobio: 5,5,5,3,1. U drugom bacanju obično je dobro ponovo baciti kocke na kojima je bio dobio 3 i 1, a zadržati tri petice. U drugom bacanju dobio je, recimo, 4 i 2, te još jednom baca te dvije kocke ne bi li dobio koju peticu. Da je u drugom bacanju dobio 5,5, odustao bi od trećeg bacanja i upisao rezultat, a da je, na primjer, dobio 5 i 2, u zadnjem bacanju bacao bi samo 2. Ako u prvom bacanju igrač npr. dobije pet petica, neće više bacati već će zadovoljno upisati rezultat. Rezultat koji upisuje je isti bez obzira je li ga igrač postigao iz jednog, dva ili tri bacanja.
Nakon najviše tri bacanja, igrač upisuje rezultat, nakon čega je drugi igrač na potezu. Dakle, svaki put kada igrač dođe na red mora ispuniti jedno bijelo polje u svojoj tablici. Ukoliko ne može ili ne želi upisati neki rezultat, mora prekižiti polje (također, prekrižiti smije samo ona polja u koja u tom trenutku smije upisivati). Prekriženo polje računa se kao nula u konačnom obračunu rezultata.

Redovi
Tablica je podijeljena u tri dijela.
U prvom dijelu, koji se sastoji od šest redaka, zadatak je skupiti što je više moguće kocaka pojedine vrijednosti (u prvom redu jedinica, u drugom redu dvica, itd.). U odgovarajuće polje u tablici upisujemo zbroj (npr. ako su naše kocke nakon trećeg bacanja 3,3,3,1,5 u polje trice upisujemo 9, a preostale dvije kocke ignoriramo).
Drugi dio sastoji se od dva retka: maksimum i minimum, a u oba slučaja rezultat je zbroj vrijednosti svih pet kocaka. U polju maksimum cilj nam je da taj zbroj bude što veći, a u polju minimum da zbroj bude što manji. Minimum i maksimum su jedina polja koja se ne mogu prekrižiti.
Donji dio tablice rezerviran je za posebne kombinacije, tzv. slike: skalu, ful, poker i Jamb.
Skalu ćemo upisati kada bacimo pet kocaka u nizu: 1,2,3,4,5 ili 2,3,4,5,6. Skalu koja uključuje jedinicu zovemo mala skala i upisujemo 35, dok skalu koja uključuje šesticu zovemo velika skala i ona vrijedi 40. Na zbroj kocaka u oba slučaja dodali smo 20.
Ful je kombinacija koja sadrži tri kocke jedne vrijednosti i dvije kocke druge vrijednosti (npr. 4,4,4,3,3). Vrijednost fula je zbroj svih kocaka + 30, u našem primjeru 48.
Poker su četiri kocke iste vrijednosti, pri čemu se posljednja, peta kocka ne uzima u obzir. Vrijednost pokera je zbroj + 40. Na primjer, ako smo bacili 4,4,4,4,6 vrijednost je 56.
Jamb, po kojem se zove igra, je kada dobijemo jednaki broj na svih pet kockica, na primjer: 5,5,5,5,5. Vrijednost Jamba je zbroj + 50, u našem primjeru 75.
Kolone
Svaka kolona u tablici ima određena pravila popunjavanja kojih se igrači trebaju pridržavati.
Prvu kolonu (Silazna) u tablici popunjavamo redom od gore (počevši od jedinica) prema dolje, bez preskakanja.
Drugu kolonu (Uzlazna) u tablici popunjavamo redom od dolje (počevši od Jamba) prema gore, također bez preskakanja.
Kolonu Slobodno (treća u tablici) možemo popunjavati kako god želimo.
Četvrta kolona je Najava i možemo je popunjavati kojim god redoslijedom želimo, ali već nakon prvog bacanja moramo odlučiti u koje polje ćemo upisati rezultat.
Primjer: U prvom bacanju dobili smo 6,6,6,5,4. Ako odlučimo upisati rezultat u Najavu, moramo to odmah oglasiti protivniku te odlučiti što ćemo najaviti. Npr. „Najava maksimuma“ ili „Najava šestica“. Ako smo najavili maksimum vjerojatno ćemo odmah upisati 27 u kolonu Najava, polje maksimum. Ali, ako smo najavili šestice, bacat ćemo preostale dvije kocke i u iduća dva bacanja pokušati dobiti još koju (ako ne dobijemo više ni jednu šesticu – upisat ćemo 18, ako dobijemo još jednu, upisat ćemo 24, a ako dobijemo još dvije upisat ćemo 30). Rezultat ćemo upisati u kolonu Najava, polje šestice. Ponekad ćemo, s ovim istim kockama: 6,6,6,5,4 najaviti poker (u iduća dva bacanja moramo dobiti još barem jednu šesticu da bismo upisali poker: 64 u kolonu Najava, polje poker, u protivnom ćemo ga morati prekrižiti). Ponekad ćemo s: 6,6,6,5,4 najaviti jamb (u iduća dva bacanja moramo dobiti još dvije šestice da bismo upisali jamb: 90 u kolonu Najava, polje jamb, u protivnom ćemo ga morati prekrižiti). Dakle, ako smo najavili Jamb, a dobili poker, ne smijemo upisati poker, već moramo prekrižiti jamb u koloni Najava. Isto tako, ako smo najavili šestice, a dobijemo poker ili jamb, moramo upisati rezultat u kolonu Najava, polje šestice, i to 24 ako smo ih bacili četiri, a 30 ako smo bacili pet šestica.
Igra je završena kada oba igrača popune tablicu, dakle svaki je bio 48 puta na potezu.
Obračun rezultata
Unutar svake kolone rezultati se računaju na jednak način. Prvo se zbroje redovi 1-6. Ako je vrijednost 60 ili više, na nju se još dodaje bonus 30. To je rezultat 1. Zatim se od maksimuma oduzme minimum i ta razlika se pomnoži s brojem jedinica upisanih u toj koloni. To je rezultat 2. Potom se zbroje upisi svih slika. To je rezultat 3. Zatim se zbroje rezultat 1, 2 i 3 i to je ukupni rezultat neke kolone. Na jednak način izračunaju se rezultati i za ostale kolone (∑), te se sve na kraju zbroje (total). Igrač s većim ostvarenim rezultatom je pobjednik. Iskusniji igrači ostvaruju prosjek nešto veći od tisuću poena po partiji. Rezultati ispod 900 općenito se smatraju lošima, a oni iznad 1100 izvrsnim rezultatima.
U tablici je primjer prosječne partije solidnog igrača.

Savjeti i komentari