Kako se igra bela (belot)?

Karte 'mađarice' na razbacanoj hrpi okrenute licem prema goreocijenjeno 4.79 (43)

Bela ili belot kartaška je igra koja se (češće) igra u kontinentalnom dijelu Hrvatske. Igra je iz Mađarske stigla u Hrvatsku još u devetnaestom stoljeću zbog čega se i danas igra kartama mađaricama, a iz istog je razloga i popularnija u kontinentalnom dijelu Hrvatske, dok su u Dalmaciji popularniji briškula i trešeta. Bela je prilično jednostavna igra, a slijedeći ove upute za čas ćeš naučiti kako igrati belu, a uz malo vježbe postat ćeš i pravi profesionalac.

Klasična bela igra se u četiri igrača, a postoje inačice i s tri i dva igrača iako niti jedna inačica nije zabavna kao igra u četiri igrača.

Bela se igra dok jedan tim ne dođe do 1001 bod, a postoje i verzije do 501 bod.

1001 bod često se može postići u manje od 10 krugova bacanja karata.

Jedan krug bele igra se u pet faza i to ovim redoslijedom:

  1. Dijeljenje karata
  2. (Prvo) zvanje – zvanje aduta
  3. (Drugo) zvanje
  4. Bacanje karata
  5. Zbrajanje bodova

Pregled karata

Bela se igra kartama zvane mađarice.

Karte mađarice su specifične po svojem izgledu i ilustracijama, no u slučaju da nemaš mađarice igrati možeš i s običnim kartama za poker u slučaju nužde.

Bela se igra s 32 karte, a igrači dobivaju nasumične karte koje se dijele igračima nakon miješanja karata.

Špil karata mađarica sastoji se od 4 boje – tref (žir), karo (bundeva), pik (zelje, salata) i herc (srce).

Dok starije generacije vole tradicionalne nazive boja karata, mlađa populacija uglavnom slijedi nazive u zagradama.

Svaka boja sastoji se od 8 karata – VII, VIII, IX, X, dečko, baba, kralj i as.

Četiri pravilno raspoređena asa među kartama mađaricama

Dijeljenje karata

Nakon što se karte promiješaju, svaki igrač dobije šest karata koje odmah smije pogledati i dvije karte koje još ne smije pogledati.

Na temelju šest dobivenih karata igrač odlučuje hoće li zvati određenu boju ili će zvati dalje i tako prepustiti idućem igraču na redu istu odluku.

Tek nakon što igrač zove određenu boju ili kaže dalje, može pogledati preostale dvije karte.

Odlučivanje hoće li zvati ili reći dalje započinje prvi igrač desno od osobe koja je dijelila karte, a isti igrač i započinje partiju nakon zvanja.

(Prvo) zvanje – zvanje aduta

U belotu postoje dva zvanja – prvo zvanje kada svaki igrač po redu bira hoće li izabrati boju za aduta ili reći dalje i drugo zvanje koje igrač zove nakon što je otkrio svih osam karata i gleda ima li zvanja kako bi svojem timu na ovaj način donio dodatne bodove.

Nakon dijeljenja karata počinje prvo zvanje od igrača koji sjedi zdesna djelitelju karata.

Pogledavši svojih šest karata, igrač odlučuje želi li zvati određenu boju za aduta ili reći dalje.

Igrač zove ili kaže dalje, a ako troje igrača kaže dalje, zadnji igrač, odnosno djelitelj mora odabrati aduta.

Koje su prednosti ako zovem boju za aduta?

Ako zoveš boju za aduta povećavaš vrijednost svojih karata.

Primjerice, izvan aduta IX je treća najslabija karta i vrijedi 0 bodova, a u adutu IX vrijedi 14 bodova i druga je najjača karta nakon dečka u adutu koji vrijedi 20 bodova.

Ako u ruci imaš IX i dečka u adutu, to znači da imaš dvije najjače karte u adutu koje ti nitko ne može oduzeti, a time i 34 boda plus bodovi koje dobivaš od karata koje drugi igrači moraju baciti.

Jačina karata u adutu i bodovi karata u adutu

Od najjače do najslabije karte u adutu, karte su poredane ovim redoslijedom i nema odstupanja:

  1. Dečko (20 bodova)
  2. IX (14 bodova)
  3. As (11 bodova)
  4. X (10 bodova)
  5. Kralj (4 boda)
  6. Baba (3 boda)
  7. VIII (0 bodova)
  8. VII (0 bodova)

Bilo koja karta u adutu jača je od bilo koje karte izvan aduta.

Tako će najslabija karta u adutu VII biti jača od najjače karte izvan aduta što je as.

Vrh karte as u boji pik

Jačina karata izvan aduta i bodovi karata izvan aduta

Od najjače do najslabije karte izvan aduta, karte su poredane ovim redoslijedom i nema odstupanja:

  1. As (11 bodova)
  2. X (10 bodova)
  3. Kralj (4 boda)
  4. Baba (3 boda)
  5. Dečko (2 boda)
  6. IX (0 bodova)
  7. VIII (0 bodova)
  8. VII (0 bodova)

Bilo koja karta izvan aduta slabija je od bilo koje karte u adutu.

Tako će najjača karta izvan aduta što je As, uvijek biti slabija od najslabije karte u adutu što je VII.

(Drugo) zvanje

Nakon što je odabran adut i svi igrači su pogledali preostale dvije karte i imaju svaki po osam karata u ruci, igrači gledaju imaju li zvanja.

Ono što igrači u ovoj fazi traže je imaju li u ruci slijed od barem tri uzastopne karte u istoj boji ili 4 iste karte u različitoj boji.

Jačina zvanja i bodovi određenih zvanja

Jačina zvanja u beli kreće se sljedećim redom:

  1. Belot – sve karte u istoj boji (automatska pobjeda i kraj igre)
  2. 4 dečka (200 bodova)
  3. 4 IX (150 bodova)
  4. 4 Asa, 4 X, 4 kralja, 4 babe (100 bodova)
  5. 7 uzastopnih karata u istoj boji (100 bodova)
  6. 6 uzastopnih karata u istoj boji (100 bodova)
  7. 5 uzastopnih karata u istoj boji (100 bodova)
  8. 4 uzastopne karte u istoj boji (50 bodova)
  9. 3 uzastopne karte u istoj boji (20 bodova)

4 karte VII i 4 karte VIII ne donose bodove.

Pravila (drugog) zvanja

Kod drugog zvanja bitno je naglasiti da se gleda jačina zvanja jednog tima nasuprot jačina zvanja drugog tima.

Samo jedan tim može imati zvanja i dobiti bodove od zvanja, dok drugi tim ne dobiva ništa osim u slučaju kada dva tima imaju identična zvanja, a mnogi u ovom slučaju ne bilježe zvanja niti jednoj ekipi.

Ako oba igrača u timu imaju zvanja, njihova se zvanja zbrajaju.

Igrači kojima su priznata zvanja, svoja zvanja (ne sve svoje karte) moraju pokazati svima za stolom.

Ako više igrača ima zvanja iste vrijednosti, svi igrači koji imaju zvanja iste vrijednosti moraju reći koja im je najviša karta u zvanju kako bi dokučili kome će se zvanja priznati.

Posebna pravila (drugog) zvanja

  1. Ako više igrača ima 20 zvanja (3 uzastopne karte), zvanja se priznaju onom igraču koji ima zvanja do najveće karte. Ako jedan igrač ima zvanja do asa, drugi do IX, zvanja će se priznati igraču koji ima zvanja do asa.
  2. Ako više igrača jednog tima ima 20 zvanja, a jedan igrač iz protivničkog tima ima jače zvanje, čak i ako je zbrojena vrijednost zvanja prvog tima veća, zvanja će se priznati igraču drugog tima. Primjerice, ako tim A ima zvanja do IX (VII, VIII, IX) i do deset (VIII, IX, X), a jedan igrač tima B ima zvanja do babe (X, dečko, baba) čak iako tim A ima ukupno 40 zvanja, a tim B 20 zvanja, bodovi od zvanja priznat će se timu B.
  3. Bela donosi dodatnih 20 bodova i zove se prilikom bacanja babe ili kralja u adutu. Da bi igrač zvao Belu, mora imati i babu i kralja u adutu i mora obavezno zvati ‘Bela’ prilikom bacanja prve od te dvije karte iz ruke. Babu ili kralja u adutu igrač može baciti kada god želi slijedeći pravila bacanja karata.
  4. Ako igrači ne dobiju niti jedan bod u krugu, zvanja im se ne vrijede, odnosno zvanja je potrebno potvrditi osvojivši barem jedan bod.
50 zvanja u beli u hercu od X do kralja

Bacanje karata

Nakon što je odabran adut i svi igrači su vidjeli i preostale dvije karte i trenutno u ruci imaju svih osam karata te su pogledali imaju li zvanja, igra može početi.

Prvi baca igrač koji sjedi zdesna djelitelju karata.

Svaki igrač u svakom krugu obavezan je baciti samo jednu kartu.

Igrač je prilikom bacanja karata dužan slijediti dva pravila:

  1. Pravilo boje koje kaže da je igrač uvijek dužan odgovoriti kartom u istoj boji ako je to moguće. Ako nije, igrač smije odigrati kartu aduta koju želi, a ako nema niti aduta, smije baciti bilo koju kartu.
  2. Pravilo jačine koje kaže da igrač uvijek mora baciti jaču kartu (i u istoj boji) od karte koja je bačena prije svih karata u tom krugu. Ako je bačena barem jedna karta jača od one koju je on želio baciti, može baciti slabiju kartu.
Pravilno bacanje karata u beli počevši s asom hercom koji je adut

Ako promotrimo situaciju na gornjoj slici, možemo vidjeti pravila bacanja na djelu.

Uzmimo da je herc adut i da je igrač s desne strane bacao prvi te je bacio asa u hercu.

Drugi igrač, prvome zdesna, mora poštivati boju i jačinu, a budući da nema jaču kartu, može poštivati samo boju te, stoga, baca herc VII.

Idući igrač također mora poštivati boju i jačinu, a budući da je herc adut, od asa su jači samo IX i dečko.

Igrač u ruci ima IX te ju zbog toga mora baciti.

Naposljetku, posljednji igrač u ruci nema kartu iste boje i zbog toga ne može imati niti jednu jaču kartu od aduta.

Zato se odlučuje na kartu koju ne donosi bodove kako protivničkom timu ne bi dao bodove.

Auzmeš

Ako netko od igrača ne poštuje barem jedno od dva pravila bacanja karata u belotu i igrači protivničkog tima to uoče, u mogućnosti su zvati auzmeš.

Kada igrač zove auzmeš, znači da je primijetio da se protivnički igrač nije držao pravila bacanja karata te iz špilova dobivenih karata mora dokazati da je određeni igrač napravio pogrešku u bacanju.

Ako igrač koji je zvao auzmeš uspije dokazati da je protivnički igrač napravio grešku, tim igrača koji je zvao auzmeš dobiva sve bodove sa zvanjima u tom krugu.

Zbrajanje bodova

Nakon što partija završi i svi igrače bace sve karte, zbrajaju se bodovi.

Obično igrači s manje dobivenih karata zbrajaju bodove, a ekipa s više karata potom od ukupnog broja bodova oduzima bodove protivničke ekipe kako bi dobila svoje bodove.

Standardna partija bele bez zvanja ima 162 boda, partija s 20 zvanja ima 182 boda i tom logikom dalje.

Na ovaj je način lako izračunati koliko koja partija ima bodova i potom oduzimati bodove od ukupne igre kako bi se odredili bodovi ekipe u svakom krugu.

Bodovi svake ekipe se potom pišu na papir.

Karte za idući krug miješa i dijeli onaj igrač koji je u prošlom krugu bio prvi.

Prolaz i pad

Ekipa je prošla kada skupi barem jedan bod više od 50% bodova u krugu.

Ekipa kojoj se gleda prolaz odnosno pad je ekipa koja je u tom krugu zvala aduta i samo ta ekipa u pojedinom krugu može proći ili pasti.

Cilj protivničke ekipe je srušiti ekipu koja je zvala aduta kako bi uzela sve njihove bodove.

Standardna partija bele bez zvanja ima 162 boda što znači da ekipa, kako bi prošla, mora skupiti najmanje 82 boda.

Ako dvije ekipe imaju isti broj bodova, ekipa koja je zvala aduta pada te se svi bodovi te runde sa zvanjima upisuju protivničkom timu.

Štiglja (štih mač)

Štiglja se naziva onaj krug bele kada su igrači jedne ekipe odnijeli sve bodove, a protivnik nije dobio niti boda.

U tom scenariju, pobjednički tim dobiva sve bodove te runde sa zvanjima, a dodjeljuje im se i dodatnih 90 bodova za ostvareni štih mač.

Za primjer, igra sa 70 zvanja i zvanom belom bila bi bodovana kao: 162 boda (klasična partija bele bez zvanja) + 70 bodova (zvanja) + 20 bodova (bela) + 90 bodova (bodovi za štih mač) = 342 boda

Vježbanje bele

Kako bi postao dobar u beli potrebno ju je vježbati.

Vježbati kako igrati belot možeš preko nekoliko aplikacija na mobitelu, a najbolji način za vježbu je Playtoy gdje besplatno možeš igrati belu online s pravim ljudima u stvarnom vremenu.

Nadam se da si naučio kako se igra bela i da ćeš svoje prijatelje moći naučiti kako igrati belu kako biste mogli uživati u satima zabave.

Članak je zastario ili je nešto u članku potrebno ažurirati? Slobodno nam javi, a mi ćemo članak čim prije ažurirati.

Pošalji nam savjet
Savjeti i komentari
  • osoba odlučuje hoće li ili neće

    gdje igrati belu besplatno

    PETAR | 01.12.2023.

Imaš savjet ili želiš nešto reći?
Piši nam!

Povezani članci

Vrati se na vrh